Skap spenning og gled kundene med juleemballasje

Noen ganger er det faktisk det ytre som teller … spesielt når det kommer til julegaveinnpakning og gaveemballasje. Småbedriftseiere kan bruke høytiden til å pakke inn gaver i mer enn bare vakkert papir. Ved å strekke deg litt lenger med emballasjen i 2021, kan du øke kundelojaliteten og styrke merkevaren din – spesielt hvis det er bedriftens første høytidssesong.

Her kan du se hvordan Maya Creations bruker emballasje som gjenspeiler merkevaren, og som føles perfekt i høytiden. Enten du selger produktene dine på nettet, har en fysisk butikk eller planlegger å selge på julemarkedene i år, kan du finne ideer til hvordan du kan gjøre godt inntrykk på nåværende, nye og potensielle kunder.

5 tips til hvordan du kan gjøre emballasjen til en del av feiringen:

  1. Julegaveinnpakning er en kunst.
  2. Bruk materialer som gjenspeiler merkevaren din.
  3. Vis fram den lille bedriften din.
  4. Vis takknemlighet.
  5. Legg til noe spesielt.

1. Julegaveinnpakning er en kunst.

Tiden er inne for å vise at vi setter pris på hverandre … gjør det enklere for kundene dine ved å sende dem gaver som er klare til å gis bort. Du gjør de lojale kundene dine en stor tjeneste ved å pakke inn gavene for dem. Og hva med å imponere prospekter også? Gjør det enkelt for kundene å betale et lite tillegg i prisen for å få gavene tilsendt ferdig innpakket (eller gi det bort gratis hvis de handler for et visst beløp). Møt opp forberedt på julemessen, klar til å pakke inn gavene.

Tips fra Vistaprint

En gave er ikke komplett uten et kort – tilby et tomt kort som kunden kan skrive en hilsen på før gaven legges under treet.

2. Bruk materialer som gjenspeiler merkevaren din.

Husk å få med et element av bedriftsidentiteten din på all emballasjen du bruker til å pakke inn gavene med – fra gavepapiret til pakketapen med logo. Pakk inn gavene i bedriftens farger og stil, og sørg for at emballasjen kan brukes til enhver anledning, uansett hvilken høytid det gjelder. Her har Maya Creations brukt et rødt, grønt og rolig mønster som passer til den vanlige, grønne logoen deres. Dette festdesignet gjør vanlige etiketter, klistremerker og papirposer til en alliert for merkevaren din.

3. Vis fram den lille bedriften din.

Hvis du møter kundene fysisk i butikken eller på markedet, får du kanskje også muligheten til å snakke med dem og fortelle litt om merkevaren din. Mens du pakker inn gavene, kan du legge ved litt ekstra informasjon i form av en brosjyre eller et postkort, så de får vite enda mer om den lille bedriften din, eller gi det bort sammen med gaven.

4. Vis takknemlighet.

Sørg for at kundene får vite at du setter pris på dem med et takketilbud som kan oppmuntre til å komme tilbake og kjøpe andre ting. Tilbudet kan være så lite som 10 % rabatt på fraktkostnadene – det skal ikke mere til for at kundene føler seg satt pris på. Skriv ut tilbudet på et visittkort og legg det ved gaven. Stift det på papirposen eller gi det sammen med kvitteringen i kassen.

5. Legg til noe spesielt.

Gå litt lenger for kundene når de handler ved boden din eller i butikken. Når de kommer til kassen, kan du overraske dem med noe spesielt i handleposen. Det kan være en vareprøve på et nytt produkt, brennhet informasjon om nye produkter eller salg, noen morsomme enkeltklistremerker eller en bonusgave ved et kjøp av høy verdi. Kjøpte kunden et portrett av et kjæledyr? Gi bort litt hundegodt eller pynt til halsbåndet. Kjøpte de en lavendelsåpe? Legg ved en gratis leppepomade i samme duft. Slike detaljer gjør varige inntrykk.

Ekstra gaveinnpakningstips for netthandel

Start fra utsiden.

Vis at du bryr deg like mye om innpakningen som du gjør om produktene. Slik skaper du en opplevelse som gjør kundene begeistret fra første stund. Hvis du sender en bestilling, bør du sørge for at alt materialet du bruker reflekterer merkevaren din. Tenk på hva du restfyller esken med og hva slags tape du bruker.

Tips fra Vistaprint

Estetiske pakker er markedsføring som finner sin plass på Instagram. Oppmuntre kundene til å dele oppakningen (og følge butikken din!) i sosiale medier. Spre informasjonen om dette på informasjonskort eller postkort som du legger ved hver bestilling.

Gi gavemottakeren litt bakgrunnsinformasjon.

Plasser et postkort med historien om merkevaren din i hver bestilling. Det setter et inspirerende preg på gaven året rundt, og kanskje spesielt i høytiden. Selv du ikke kan møte kunden fysisk, kan du fortelle dem om personen bak bedriften og lidenskapen du har for produktene dine. I tillegg gir et postkort med mer informasjon om bedriften din muligheten til å gjøre et fint inntrykk med litt mer dybde på personen som får gaven. (Husk at de er potensielle kunder!) Hvis de liker produktet ditt og bedriftsideen din, kan det jo hende de går til deg neste gang de skal kjøpe noe.

Legg ved en personlig beskjed.

Siden du ikke kan takke dem som handler på nettet personlig, kan du bestille «takkepostkort» eller notatkort du kan skrive en beskjed på og legge ved i pakken. Slik ekstra omtanke kan utgjøre forskjellen … og et postkort med logo styrker merkevareidentiteten din. Hvis varen blir gitt bort i gave til noen andre, kan du også legge ved et notatkort som den som gir gaven kan skrive en personlig beskjed på. På den måten får du gaven til å se flott ut, selv om personen ikke pakket inn pakken selv.

En helhetlig stil

Hvis du møter kundene fysisk i butikken eller på markedet, får du kanskje også muligheten til å snakke med dem og fortelle litt om merkevaren din. Mens du pakker inn gavene, kan du legge ved litt ekstra informasjon i form av en brosjyre eller et postkort, så de får vite enda mer om den lille bedriften din, eller gi det bort sammen med gaven.

  1. Hengeetiketter. Sett prikken over i-en på en vanlig papirpose med en hengeetikett.
  2. Papirposer. Høytidsinspirert design gjør denne papirposen med logo klar for juletreet.
  3. Visittkort. Visittkort med insentiver om å komme tilbake senere fungerer også utmerket som markedsføring.
  4. Enkeltvise klistremerker. Enkeltvise klistremerker setter ekstra preg på innpakkede gaver.
  5. Postkort. Si takk med et postkort.

Start shoppingen